Complete text -- "The Last Unicorn 『最後のユニコーン』読解メモ 252"

09 June

The Last Unicorn 『最後のユニコーン』読解メモ 252


"As my magician, you will entertain me when I wish to be entertained, in manners variously profound and frivolous. You will be expected to know when you are required, and in what guise, for I cannot be forever identifying my moods and desires for your benefit. You will receive no wages, since that is certainly not what you came here for. As for your drab, your assistant, whatever you choose to call her, she will serve me also if she wishes to remain in my castle. From this evening, she is cook and maid-servant together, scrubwoman and scullery maid as well."

「儂のお付きの魔法使いとして、お前は儂の望みに応じてある時は厳かに、ある時は軽薄に儂を楽しませるがよい。儂が何時お前の奉仕を必要とするかは、お前が自分で判断せねばならぬ。どのように儂を楽しませるかも、同様じゃ。何故ならば、お前の便宜を図って、儂が気まぐれに望むものを儂の方で確かめて告げてやるつもりはないからじゃ。お前には給金は一切払わぬ。お前がこの城に参ったのは、そのようなもののためではないことは、明白だからじゃ。この売女については、助手と呼ぼうが、他の別な名で呼ぼうが、お前の好きにするがよいが、この城に留まりたいと言うのであれば、やはり仕事を与えることとしよう。この時から、料理番として、端女として、それから水仕女とその他雑益の全てをやらせることとしよう。」

 ハガード王の意志の強固さと、知性の明晰さと、判断の的確さと、人情に縛られない発想の自由さが推し量られる言葉である。人間原理的観点から言えば、最高級の資質を示す証拠と看做されるべき判断能力が、彼の用いるこれらの言葉の選択から確かに窺うことができる。しかし彼のこの能力は、自らの幸福や安寧に資するものでは全くない。

用語メモ
 吝嗇:ハガード王の無駄な贅沢を極端に嫌う性向が、金銭的に“ケチ”な結果を生む部分としてしばしば言及されている。しかし彼の示す吝嗇家振りは、実は不合理や脆弱さを極限にまで排除しようとする、頑強なストイシズムの現れとなっているのである。


メインページurl http://www.linkclub.or.jp/~mac-kuro/

作品研究サンプル
▼『不思議の国のアリス』とファンタシーの世界
・映画“ラビリンス”とアリス
・映画“ドリーム・チャイルド”とアリス

(論文、アンチ・ファンタシーというファンタシー(13)「荒唐無稽とアナクロニズムとペテン的記述―『最後のユニコーン』における時間性と関係性の解体と永遠性の希求」、『ピーターとウェンディ』注釈テキスト "Annotated Peter and Wendy"等を公開中)


平成17年度公開講座のお知らせ
  (9月、毎週土曜日午後1時より、和洋女子大学佐倉セミナーハウスにて開催の予定)
▼講座内容
 映画『ロード・オブ・ザ・リング』の原作である『指輪の王』(The Lord of the Rings)は、オクスフォード大学で言語学を研究していたJ. R. R. トルキンが、神話や伝説の伝承知識に加えて、専門の古代言語に関する膨大な情報を活用して創りあげた世界となっている。実はエピソードの各々がいくつもの架空の言語の文法や語法の生成などと密接に関連して語り進められているのである。架空の作品世界の中のこととは言いながら、これらには言語学上の確かな裏付けがあり、実際の学術的考察として読み取ることが可能なものである。
 本講座では、映画のいくつかのシーンをもとにして、原作の主要な題材を形成していた言語学的設定とストーリーとの関連の部分を指摘すると共に、『指輪の王』の巻末に作者が加えた、作中の人名・地名等の読み方に関する付録の記載を参考にして、英語のスペリングと実際の読みとの関係、さらに発音と読み方について専門的な発音記号を用いることなく、通常の英語の文で説明する表現法などについて解説していくことにする。

▼参考テキスト
Pronunciation of words and Names
The Westron or Common speech has been entirely translated into English equivalents. All Hobbit names and special words are intended to be pronounced accordingly: for example, Bolger has g as in bulge, and mathom rhymes with fathom.
In transcribing the ancient scripts I have tried to represent the original sounds (so far as they can be determined) with fair accuracy, and at the same time to produce words and names that do not look uncouth in modern letters. The High-elven Quenya has been spelt as much like Latin as its sounds allowed. For this reason c has been preferred to k in both Eldarin languages.
The following points may be observed by those who are interested in such details.

consonants
C has always the value of k even before e and i: celeb"silver" should be pronounced as keleb.
CH is only used to represent the sound heard in bach (in German or Welsh), not that in English church. Except at the end of words and before t this sound was weakened to h in the speech of Gondor, and that change has been recognized in a few names, such as Rohan, Rohirrim. (Imrahil is a Numenorean name.)
DH represents the voiced (soft) th of English these clothes. It is usually related to d, as in S. galadh "tree" compared with Q. alda; but is sometimes derived from n+r ,as in Caradhras "Redhorn" from caran-rass.
--
Note that consonants written twice as, tt, ll, ss, nn, represents long or "double" consonants. At the end of words of more than one syllable these were usually shortened: as in Rohan from Rochann (archaic Rochand).
--
vowels
For vowels the letters i, e, a, o, u are used, and (in Sindarin only) y. As far as can be determined the sounds represented by these letters (other than y) were of normal kind, though doubtless many local varieties escape detection. That is, the sounds were approximately those represented by i, e, a, o, u in English machine, were, father, for, brute, irrespective of quantity.
--
In Sindarin the diphthongs are written ae, ai, ei, oe, ui, and au. Other combinations are not diphthongal. The writing of final au as aw is in accordance with English custom, but is actually not uncommon in Feanorian spellings.
All these diphthongs were "falling" diphthongs, that is stressed on the first element, and composed of the simple vowels run together. Thus ai, ei, oi, ui are intended to be pronounced respectively as the vowels in English rye (not ray), grey, boy, ruin; and au (aw) as in loud, how, and not as in laud, haw.
There is nothing in English closely corresponding to ae, oe, eu; ae and oe may be pronounced as ai, oi.

00:00:00 | antifantasy2 | | TrackBacks
Comments
コメントがありません
Add Comments
:

:

トラックバック